پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ /
بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در ایلام معدوم شد مرز مهران برای تردد زائران بسته است برگزاری جشنواره تئاتر ترکی در تبریز توزیع ۵۷۰ بسته مواد غذایی بین نیازمندان «زرین آباد» در آستانه سال نو هنرمندان بین مسوولان و هنر آشتی ایجاد کنند/ تئاتر می‌تواند مبلغ خوبی برای فرهنگ ما باشد پروازهای فرودگاه ایلام ۴۰ درصد افزایش یافت بیرون آمدن تئاتر آذربایجان‌شرقی از چتر حمایتی بازدید ۷۰ هزار نفر از یادمان‌های دفاع مقدس در ایلام عیدانه مهاجم سرعتی سابق تیم تراکتور/قربانعلی محبوب تراکتور/نیم اسکناس عیدی فراموش نشدنی بهره مندی بیش از ۹ هزار مسافر نوروزی از خدمات هلال احمر ایلام افزایش ۳۹ درصدی جابجایی مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی ایلام صادرات بیش از ۱۴۴ هزار تن کالای استاندارد از مرز مهران آموزش دانش آموزان ایلامی از ۱۴ فروردین به صورت حضوری خواهد بود ایلام زیبا| از گذرگاه عشق به دروازه‌ تاریخ/ مهران شهری از انبوه آثار تاریخی و زیارتی موزه سنجش تبریز/ ازساعت تاریخی امپراتور روم باستان تا تنه درخت ۵ میلیون ساله چاراویماق به کانون خدمت‌رسانی تبدیل خواهد شد گرفتن صدر از صدرا در دقیقه ۹۷ ایجاد اولین شهرک تخصصی برق و الکترونیک خصوصی در کشور/ تشکیل قرارگاه صنایع دانش بنیان تولیدی کرونا در آفساید/بازگشت تماشاگران تراکتور بعد از ۷۷۵ روز فقدان راهبرد و استراتژی بلندمدت در بخش کشاورزی/آذربایجان شرقی، استان پنجم دانش بنیان کشور
کد خبر: 2826
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
نویسنده خبر:
122 بازدید
۰
1

فقدان راهبرد و استراتژی بلندمدت در بخش کشاورزی/آذربایجان شرقی، استان پنجم دانش بنیان کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: باید وضعیت موجود نه چندان مطلوب تولید کشور آسیب شناسی و عارضه‌یابی شود تا بتوانیم با رفع مسائل موجود، تولید و اشتغال را به سمت پویایی هدایت کنیم.

محمد فرشکاران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» عنوانی است که مقام معظم رهبری برای امسال در نظر گرفتند؛ تا توجه مدیران اجرایی کشور را باز هم به سمت تولید اما این‌بار تولیدی که هم دانش‌بنیان و هم اشتغال‌آفرین باشد جلب کنند.

وی افزود: در سال‌های گذشته که با تاکیدات مقام معظم رهبری تولید، محور فعالیت‎‌های دولت‌ها قرار گرفته بود، برای بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید تلاش‌های بسیاری صورت گرفت اما تقریبا می‌شود گفت اغلب اقدامات انجام گرفته نتوانست به شکل واقعی گره از کار تولید و اشتغال باز کند.

فرشکاران تصریح کرد: اعتقاد دارم برای اینکه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین باشد، در ابتدا باید وضعیت موجود نه چندان مطلوب تولید کشور آسیب شناسی و عارضه‌یابی شود تا بتوانیم با رفع موانع و مسائل موجود، تولید و اشتغال را به سمت پویایی و پایداری هدایت کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: همانطور که مقام معظم رهبری هم در سخنان خود اشاره فرمودند، ارائه تسهیلات به تنهایی نخواهد توانست گره از کار تولید بگشاید؛ تولید زمانی پا می‌گیرد که دارای بازار داخلی و خارجی مشخص و فضای صادراتی مناسب باشد.

وی در ادامه تحرک سرمایه و ایجاد ارزش افزوده را اصلی مهم در فعالیت‌های اقتصادی خواند و افزود: برای اینکه ثروت و سرمایه در داخل استان به نحو احسن توزیع و جلوی گریز سرمایه گرفته شود، باید چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی کنیم.

فرشکاران تاکید کرد: جایگاه صاحبان سرمایه باید مشخص باشد تا تحرک سرمایه منجر به ایجاد اشتغال و افزایش مصرف شود و این فضا برای عامه ایجاد نفع و ثروت کند و منجر به افزایش GDP شود.

*نگاهی اجمالی به وضعیت تولید در بخش صنعت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه معمولا عمده بار تولید کشور بر دوش صنعت قرار گرفته، با نگاهی اجمالی به این حوزه تصریح کرد: یکی از پایه‌های هر تولید صنعتی توانایی فروش کالا است؛ بسیاری از صنایع در کشور ما که روزگاری محصولی با کیفیت و مشتریانی داشته‌‎اند، در حال سیر مسیر قهقرایی در یک حلقه بسته هستند.

وی افزود: استفاده از فرآیندها و تجهیزات فرسوده و تاریخ گذشته در این دوره گذار از تولید سنتی به تولید مدرن و دانش بنیان، انجامی جز نابودی نخواهد داشت.

فرشکاران توضیح داد: اغلب صنایع پایه و اساسی کشور عمری بیش از ۴۰ سال دارند و در کنار این صنایع بزرگ به تدریج صنایع پایین دستی نیز در طول ۳۰ سال گذشته توسعه پیدا کرده و نیاز به واردات کالاهای مصرفی و واسطه‌ای را کاهش داده‌اند؛ با این حال به دلایل مختلف فرایند توسعه صنعتی کشور همزمان با توسعه فناوری صورت نپذیرفته است.

این مسوول تاکید کرد: برای ریشه‌یابی مشکلات و معضلات صنعت و تولید در این فضای رقابتی ملی و جهانی نیازمند شناخت شرایط حاکم بر آن هستیم.

وی وضعیت تولید صنعتی استان را نیز تابعی از وضعیت صنعت در کل کشور دانست و ابراز داشت: آذربایجان شرقی یکی از قطب های صنعتی کشور به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر سهم بخش صنعت و معدن از اشتغال استان  حدود ۳۸.۱، کشاورزی ۲۰.۶ و خدمات ۴۱.۲ درصد و سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن ۳۹.۱۳، کشاورزی ۷.۹۴ و خدمات ۴۹.۳ درصد بوده است.

*فقدان راهبرد و استراتژی بلندمدت در بخش کشاورزی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی در ادامه توجه به تولید با بهره‌وری و ارزش افزوده مناسب را در بخش کشاورزی نیز بسیار مهم و حیاتی برشمرد و افزود: بخش کشاورزی ما فاقد یک استراتژی و راهبرد بلندمدت بوده؛ در حالی که امنیت غذایی به بخش کشاورزی متصل است که به هیچ وجه نمی‌توان از استانداردها و پروتکل‌های مربوط به آن عدول کرد.

وی نظام بهره‌برداری خرد و حاکمیت اقتصاد معیشتی، بحران دریاچه ارومیه، تغییرات اقلیمی و تاثیرات گسترده آن بر بخش کشاورزی و خشکسالی، کارمزد بالای تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی و میانگین سنی بالا و سطح سواد پایین بهره برداران را از جمله مسائل و مشکلات مبتلابه این بخش برشمرد.

فرشکاران اذعان داشت: هزینه تولید برخی از محصولات کشاورزی در استان بالا بوده و باید تلاش شود با افزایش تولید در واحد سطح و ارتقاء بهره‌وری عوامل تولید، هزینه تولید کاهش یابد تا تولید بخش کشاورزی اقتصادی تر شده و به تبع آن صادرات افزایش یابد و با گسترش پایانه‌های صادراتی و ساماندهی سیستم توزیع و کاهش سود واسطه گری، ارزش افزوده بیشتری نصیب بهره برداران شود.

این مسوول در عین حال خاطرنشان ساخت: آینده کشاورزی استان به شرط استفاده از فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان، ارتقاء مکانیزاسیون در کلیه زیربخش‌های کشاورزی، افزایش سرمایه‌گذاری در طرح‌های پژوهشی و کاربردی و استفاده از نیروهای جوان تحصیل‌کرده و متخصص در این عرصه بسیار امیدوار کننده می‌تواند باشد.

*دانش بنیانی شرط لازم توسعه اقتصاد جوامع

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی در ادامه صحبت های خود به موضوع تولید دانش بنیان پرداخت و افزود: در عصر حاضر دانش بنیانی شرط لازم توسعه و یکی از ویژگی‌های اصلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و تولید و اقتصاد هیچ کشوری بدون دانش بنیانی نمی‌تواند توسعه یابد.

وی معرفی و تبلیغ شرکت های دانش بنیان موفق را بهترین روش برای نهادینه کردن فرهنگ دانش بنیانی توصیف و اضافه کرد: باید مردم و بویژه قشر جوان متوجه باشند که آینده متعلق به شرکت‌های دانش بنیان است و هیچ شرکتی نمی‌تواند به حیات موفق خود ادامه دهد، مگر اینکه دانش بنیان باشد.

فرشکاران با اشاره به شرایط رکودی اقتصاد کشور متذکر شد: معمولا شرکت‌هایی که دانش بنیان نیستند این شرایط رکودی را بیشتر احساس می‌کنند؛ اما شرکت‌ های دانش بنیان هرچند کوچک باشند قابلیت انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

این مسوول «نیروی کار جوان، آموزش دیده و متخصص»، «سیستم کارای نوآوری و ابداعات»، «زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی مناسب» و «رژیم نهادی و محرک اقتصادی» را پایه‌های اصلی تولید دانش بنیان توصیف و تصریح کرد: برای تحقق کامل اقتصاد دانش بنیان لازم است هزینه‌های دولت و بودجه کنترل شده و سیستم مالی توانایی تخصیص منابع برای سرمایه‌گذاری‌های سالم را داشته باشد.

*آذربایجان شرقی، استان پنجم دانش بنیان کشور

فرشکاران توضیح داد: در زمینه فعالیت های دانش بنیان در چند سال گذشته اقدامات بسیار موثری در آذربایجان شرقی صورت گرفته؛ به طوری که تعداد شرکت‌های دانش بنیان از ۹۲ شرکت در سال ۹۷ به ۲۰۸ شرکت در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

این مسوول مدعی شد: در حال حاضر آذربایجان شرقی با این تعداد شرکت دانش بنیان بعد از استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و البرز در رتبه پنجم کشور قرار دارد که تلاش می کنیم در سال ۱۴۰۱ این وضعیت باز هم بهبود یابد.

*ویژگی‌های تولید اشتغال‌آفرین

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی موضوع تولید اشتغال آفرین را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: تولید فقط به معنای مشغولیت برای ایجاد محصول نیست؛ تولید باید با اشتغالزایی پایدار بتواند برای فرد درآمد و برای جامعه ارزش افزوده ایجاد کند.

وی یادآور شد: در ایران سیاست‌های اشتغالزایی معمولا بدون توجه به زنجیره ارزش بوده و به دلایل مختلف از قبیل شرایط رکود اقتصادی، تحریم‌ها و غیره نتوانستیم فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کنیم.

فرشکاران ادامه داد: در دهه‌های گذشته میانگین رشد اقتصادی کشور حدود ۴ درصد بوده که این میزان رشد نتوانسته فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کند و عرضه نیروی کار زیاد، نرخ بیکاری را افزایش داده است.

این مسوول توسعه صنعت گردشگری، توجه به بخش خدمات، مدرن کردن شیوه‌های کشاورزی، حرکت به سمت ICT و مشاغل خرد را از جمله راهکارهای اشتغال آفرینی و کاهش بیکاری عنوان کرد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۶


منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

اوقات شرعی
قیمت لحظه ای ارز و طلا ریال
گیشه روزنامه