سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ /
بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در ایلام معدوم شد مرز مهران برای تردد زائران بسته است برگزاری جشنواره تئاتر ترکی در تبریز توزیع ۵۷۰ بسته مواد غذایی بین نیازمندان «زرین آباد» در آستانه سال نو هنرمندان بین مسوولان و هنر آشتی ایجاد کنند/ تئاتر می‌تواند مبلغ خوبی برای فرهنگ ما باشد پروازهای فرودگاه ایلام ۴۰ درصد افزایش یافت بیرون آمدن تئاتر آذربایجان‌شرقی از چتر حمایتی بازدید ۷۰ هزار نفر از یادمان‌های دفاع مقدس در ایلام عیدانه مهاجم سرعتی سابق تیم تراکتور/قربانعلی محبوب تراکتور/نیم اسکناس عیدی فراموش نشدنی بهره مندی بیش از ۹ هزار مسافر نوروزی از خدمات هلال احمر ایلام افزایش ۳۹ درصدی جابجایی مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی ایلام صادرات بیش از ۱۴۴ هزار تن کالای استاندارد از مرز مهران آموزش دانش آموزان ایلامی از ۱۴ فروردین به صورت حضوری خواهد بود ایلام زیبا| از گذرگاه عشق به دروازه‌ تاریخ/ مهران شهری از انبوه آثار تاریخی و زیارتی موزه سنجش تبریز/ ازساعت تاریخی امپراتور روم باستان تا تنه درخت ۵ میلیون ساله چاراویماق به کانون خدمت‌رسانی تبدیل خواهد شد گرفتن صدر از صدرا در دقیقه ۹۷ ایجاد اولین شهرک تخصصی برق و الکترونیک خصوصی در کشور/ تشکیل قرارگاه صنایع دانش بنیان تولیدی کرونا در آفساید/بازگشت تماشاگران تراکتور بعد از ۷۷۵ روز فقدان راهبرد و استراتژی بلندمدت در بخش کشاورزی/آذربایجان شرقی، استان پنجم دانش بنیان کشور
کد خبر: 2527
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
نویسنده خبر:
185 بازدید
۰

وزارت علوم محور تحقق فرمان مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم و مجموعه آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور، محور اصلی و بستر تحقق فرمان مقام معظم رهبری در زمینه‌ی تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای دانشگاه‌ها که با محوریت از سرگیری آموزش حضوری و راهکارهای اجرایی کردن شعار سال برگزار شد، گفت: محوریت تحقق فرمان مقام معظم رهبری در سال جدید که به عنوان سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شده است در وزارت علوم و بسترهای آن نیز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری فراهم است.

وی افزود: در اواخر سال گذشته با دستور ریاست محترم جمهوری ۱۱۰ درصد اعتبار دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تخصیص یافت و در مجموع برخی از دانشگاه‌ها اعتبار نزدیک به این عدد را دریافت کردند. ما تلاش می کنیم با انجام برخی پرداخت‌ها در فرصت پیش رو در مجموع عدالت نسبی در دانشگاه‌ها برقرار شود.

وزیر علوم با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر حضوری بودن آموزش در دانشگاه‌ها گفت: میزان تخصیص بودجه سال ۱۴۰۱ بر اساس میزان حضور دانشجویان در دانشگاه به ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی خواهد بود و کمیته‌ای مرکب از معاونت آموزشی وزارت علوم، سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویان؛ میزان آموزش حضوری در دانشگاه‌ها را رصد و ارزیابی خواهند کرد.

زلفی‌گل تأکید کرد: آموزش حضوری علاوه بر مزایایی که از لحاظ علمی و آموزشی دارد، از لحاظ ایجاد شور و نشاط در محیط دانشگاه و آموزش مهارت‌های اجتماعی برای دانشجویان نیز بسیار مفید است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱ ردیف‌ها و تبصره‌های خوبی برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: در این ردیف‌ها منابع خوبی برای احداث خوابگاه و خرید تجهیزات آزمایشگاهی و مانند آن پیش‌بینی شده است که رؤسای دانشگاه‌ها باید از این ظرفیت استفاده کنند.

وی افزود: رؤسای دانشگاه‌ها به گونه‌ای مدیریت کنند که حداقل ۳ درصد از بودجه به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی اختصاص یابد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در راستای تقویت برنامه‌های فناورانه در کشور که با فرمان مقام معظم رهبری در تقویت زیرساخت‌های دانش‌بنیان در کشور نیز هماهنگ است، پایه تشویقی در زمینه‌های پژوهشی، فناوری و فرهنگی پیش‌بینی شده است که پس از اخذ نظرات رؤسای دانشگاه‌ها و نهایی شدن ابلاغ خواهد شد تا در آیین‌نامه‌های استخدامی اعضای هیات علمی لحاظ شود.

وی افزود: برای اعضای هیئت علمی که در زمینه فناوری ثبت اختراع، ایجاد شغل و تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند، ۵ پایه برای اعضای هیئت علمی که در زمینه مرجعیت علمی، نوآوری و فناوری و نمایه کردن مجلات علمی، با استنادات بسیار بالا فعالیت کنند اختصاص می‌یابد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پنج پایه تشویقی نیز برای اعضای هیئت علمی که در زمینه دیپلماسی علمی فعالیت می‌کنند و دانشجوی بین‌المللی دارند و یا در همایش‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند و مقالات علمی پژوهشی با مشارکت محققان سایر کشورها منتشر می‌کنند، در نظر گرفته شده است.

وزیر علوم گفت: برای اعضای هیئت علمی نمونه از لحاظ آموزشی به عنوان سرآمدان آموزشی و ممتاز، همچنین فعال در زمینه‌های فرهنگی نیز تشویق در نظر گرفته شده است. در بررسی شاخص‌ها به رشته‌های علوم انسانی و هنر نیز توجه خواهد شد.

زلفی‌گل تأکید کرد: رؤسای دانشگاه‌ها با مسئولان استانی و شهرستانی اعم از استاندار، شهردار و نمایندگان مجلس تعاملات خود را افزایش دهند و از ظرفیت‌ها و امکانات در اختیار این مسئولان برای حل مسائل دانشگاه‌ها استفاده کنند. همچنین از ظرفیت سفرهای استانی هیئت دولت نیز حداکثر استفاده را برای پیشبرد طرح های فناورانه و دانشگاهی استفاده کنند.

وزیر علوم به رؤسای دانشگاه توصیه کرد از ظرفیت موسسات آموزش عالی استان، مانند امکانات و تجهیزات دانشگاه پیام نور دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی با همکاری و هماهنگی مسئولان دانشگاه‌ها و با انعقاد قرارداد و پرداخت هزینه استفاده کنند تا نیازی به ایجاد فضاهای جدید و احداث ساختمان و مانند آن نباشد.

زلفی‌گل در پایان سخنان خود با تأکید مجدد بر عزم جدی رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری در رابطه با شعار سال، در زمینه فراهم کردن بستر تولید دانش‌بنیان و کارآفرین گفت: باید ارتباطات وزارت علوم با سایر دستگاه‌ها و نهادها بیشتر شود.

انتهای پیام/


منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

اوقات شرعی
قیمت لحظه ای ارز و طلا ریال
گیشه روزنامه