پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ /
بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در ایلام معدوم شد مرز مهران برای تردد زائران بسته است برگزاری جشنواره تئاتر ترکی در تبریز توزیع ۵۷۰ بسته مواد غذایی بین نیازمندان «زرین آباد» در آستانه سال نو هنرمندان بین مسوولان و هنر آشتی ایجاد کنند/ تئاتر می‌تواند مبلغ خوبی برای فرهنگ ما باشد پروازهای فرودگاه ایلام ۴۰ درصد افزایش یافت بیرون آمدن تئاتر آذربایجان‌شرقی از چتر حمایتی بازدید ۷۰ هزار نفر از یادمان‌های دفاع مقدس در ایلام عیدانه مهاجم سرعتی سابق تیم تراکتور/قربانعلی محبوب تراکتور/نیم اسکناس عیدی فراموش نشدنی بهره مندی بیش از ۹ هزار مسافر نوروزی از خدمات هلال احمر ایلام افزایش ۳۹ درصدی جابجایی مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی ایلام صادرات بیش از ۱۴۴ هزار تن کالای استاندارد از مرز مهران آموزش دانش آموزان ایلامی از ۱۴ فروردین به صورت حضوری خواهد بود ایلام زیبا| از گذرگاه عشق به دروازه‌ تاریخ/ مهران شهری از انبوه آثار تاریخی و زیارتی موزه سنجش تبریز/ ازساعت تاریخی امپراتور روم باستان تا تنه درخت ۵ میلیون ساله چاراویماق به کانون خدمت‌رسانی تبدیل خواهد شد گرفتن صدر از صدرا در دقیقه ۹۷ ایجاد اولین شهرک تخصصی برق و الکترونیک خصوصی در کشور/ تشکیل قرارگاه صنایع دانش بنیان تولیدی کرونا در آفساید/بازگشت تماشاگران تراکتور بعد از ۷۷۵ روز فقدان راهبرد و استراتژی بلندمدت در بخش کشاورزی/آذربایجان شرقی، استان پنجم دانش بنیان کشور
کد خبر: 3081
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
نویسنده خبر:
80 بازدید
۰
1

چطور یک خرید اقتصادی موفق داشته باشیم؟

با نزدیک شدن به سال نو، برای خانواده به ویژه بانوان زیاد پیش می آید، خریدهای احساسی و ضربتی کنند که بعد از انجامشان پشیمان می شوند و یا هیچگاه از آن وسایل استفاده نمی کنند.

گروه خانواده: افراد با دلائل مختلف به خرید کردن می روند، عمده اوقات احساس نیاز برای تأمین مایحتاج و برخی اوقات نیز ارضای حس شادمانی و حال خوب باعث می شود که خرید کنیم  اما هر کسی تلاش می کند بهانه های مختلف برای خرید کردن را منطقی جلوه دهد. برخی از افراد هم هستند که به دلائل مختلف اعتیاد به خرید کردن دارند حال این دلائل نزدیک شدن به سال نو، اعیاد مختلف، تولد، سالگرد ازدواج و هر چیز دیگری که ذهنشان را معطوف کرده می تواند باشد.

بنابراین خرید کردن برای این دست افراد که اعتیاد به خرید لوازمی دارند که به آنها احتیاجی هم ندارند، می تواند ابتدا جذاب باشد اما بعد از اندک زمانی جذابیتش را از دست داده و آنها به دنبال خرید وسایل دیگری بیافتند که تنها هزینه اضافی برایشان دارد. در ایام شیوع ویروس کرونا که مردم رجوع بیشتری به خریدهای اینترنتی کردند، این اعتیاد بین خیلی افراد دامن زده شد.

خیلی از ماها ممکن است لباس های زیادی در کمدمان آویزان باشد یا وسایلی که کم از آنها استفاده کرده باشیم اما باز هم نزدیک به نوروز تمایل داریم که خیلی  چیزها را نو کنیم یا لباس های جدید بخریم اما هیچکدام از اینها مدت زمان زیادی باعث لذت و حال خوب ما نمی شود.

عموما خریدهای احساسی در بین افراد (مردان و زنان) خودآگاه نیستند. داشتن یک کمد پر از لباس های برچسب باز نشده و نپوشیده، احساس گناه یا پشیمانی از خرید، پنهان کردن خریدها از همسر یا والدین،  حس لذت هنگام خرید همه نشان از این دارد که ما خریدی احساسی می کنیم.

چطور یک خرید اقتصادی موفق داشته باشیم؟

حال نوروز هم یکی از بهانه ای است که افراد برای خریدهای بیشتر زمان بگذارند. بگذریم از لوازمی که مورد نیاز برای سال جدید است، خیلی افراد تنها برای پرت کردن حواس خودشان از اضطراب یا غم دست به خریدهای احساسی در این ایام می زنند، چیزهایی که هرگز به آنها احتیاج ندارند اما مدام خریدنشان در زندگی تکرار می شود.

برای پیشگیری از این دست خریدها به ویژه در ایام نوروز می توانید چند راهکار را امتحان کنید که در ادامه به آنها می پردازیم:

۱-برنامه ریزی داشته باشید

هیچگاه به طور ضرب العجلی و لحظه ای به خرید نروید چرا که ممکن است وسایلی تهیه کنید که اصلا به آنها نیاز ندارید و صرفا از ظاهر و زرق و برقشان خوشتان آمده است. بنابراین نخستین راهکار برای یک  خرید اقتصادی در ایام نوروز این است که وسایل مورد نیازتان اعم از پوشاک تا خوراک را لیست برداری کنید و برای خریدشان برنامه ریزی کرده و به آن پایبند باشید. نه اینکه به خرید بروید بدون هدف خاصی و شروع به خرج کردن پولهایتان بکنید.

۲-جو گیر حراج نشوید

در ایام نزدیک به نوروز زیاد دیده می شود که در خیابان ها بساط می کنند و حراج راه می اندازند، حتی خود مغازه ها هم اتیکت های حراج فصل زمستان می زنند، خیلی افراد در برابر این حراج ها مقاومت ندارند و چون احساس می کنند قیمت کمتر است، می بایست برای سال های بعدشان زیاد خرید کنند. درحالیکه اقتصادی این است که جوگیر لحظه ای نشوید و گول حراج را نخورید چرا که بعد همه این حراج ها را که محاسبه کنید، هزینه هنگفتی برایتان می شود و دست شما را خالی می کند.

البته منظور از این متن این نیست که از حراجی ها و دستفروش ها یا حراج های مغازه ای خرید نکنید، بلکه منظور این است که به میزان نیازتان خرید کنید. خیلی ها را در این ایام می بینیم که برای حراج های فصل زمستان دست به خریدهای اعتیادآور شامل چکمه ها، لباس های زمستانی و چیزهای دیگر می شوند.

۳-با یک دوست به خرید بروید

برای اینکه از خریدهای هیجانی جلوگیری کنید با یک دوست بروید و هدف خودتان از خرید را با او درمیان بگذارید در این صورت با هم که به خرید بروید ، او قطعا جلوی خریدهای بی هدف شما را خواهد گرفت.

چطور یک خرید اقتصادی موفق داشته باشیم؟

۴-ساعت طولانی برای خرید نگذارید

یک قانون روانشناسی می گوید که شما پس از ساعت های زیاد پرسه و گشت زدن برای خرید در نهایت چیزهای بی مصرف و غیر لازم خریداری خواهید کرد چرا که ذهن شما احساس تهی و خالی بودن کرده و دست به خرید هر چیزی ممکن است بزند. بنابراین از گشت و گذار زیاد بپرهیزید و در طول زمانی که به خرید رفته اید به جاهای بیشتری سر نزنید و ساعت طولانی درگیر خرید نباشید.

۵-افزایش فواصل خرید

حال که حدود پانزده روز به نوروز باقی مانده، بهتر است در یک برنامه ریزی درست فواصل زمانی خریدتان را افزایش دهید مثلا اینطور نباشد که هم وسط هفته و هم آخر هفته به خرید بروید. بلکه لوازم مورد نیازتان را لیست کنید و تنها یک روز یا یک شب آخر هفته به خرید بروید. در این صورت شما زمان کمتری برای خریدهای احساسی دارید.

۶-لغو عضویت از برخی سایت های خرید اینترنتی

این روزها سایت ها و کانال های رنگ و وارنگی برای لباس و لوازم منزل و چیزهای بیشتر در فضای مجازی دیده می شود که شما را وسوسه می کند علی رغم نیازتان از آنها خرید کنید. بهتر است خیلی از این کانال ها را لغو عضویت کنید و تنها چند نمونه آنها را نگه دارید. چرا که از پیامدهای منفی داشتن تعداد زیادی از این فضاها این است که شما زمان غمگینی ، ناراحتی یا افسردگی و هر زمان دیگری ممکن است دست به خریدهای اینترنتی با کارت بانکی بزنید و بعد هم  پشیمان شوید.

همچنین می توانید یک کارت بانکی بدون رمز اینترنتی داشته باشید که اگر وسوسه شدید درآن واحد یک خرید انجام دهید بخشی از پول هایتان در انتهای سال در آن کارت باشد.

۷-جایگزینی خرید با سرگرمی های دیگر

ممکن است که همه این روزهای آخر سال درگیر خرید باشند اما شما علاوه بر خرید می توانید یک آخر هفته به دیدن یک موزه، رفتن به پارک، سینما ، تئاتر یا هر چیز دیگری بروید که شما را سرگرم کند و تنها سرگرمی تان خرید کردن نباشد.

چطور یک خرید اقتصادی موفق داشته باشیم؟

تصمیم بگیرید که از همین امروز تصمیم به خرید لحظه ای نداشته باشید، حراجی ها وسوسه تان نکند، برای گشت و گذار مراکز خرید را انتخاب نکنید ، وروش کردن، دویدن و پیاده روی، گوش دادن به یک موسیقی، خواندن یک کتاب، نوشیدن چای ، قهوه یا دمنوش را برای اوقات فراغت یا زمانی که ناراحت هستید، انتخاب کنید.

در نهایت اینکه برای همه هزینه های نوروزی خود بودجه ای در نظر بگیرید، بخشی از پولتان را در یک کارت بانکی بدون رمز اینترنتی پس انداز کنید تا با حساب کردن روی آن خرید احساسی نکنید.

انتهای پیام/


منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

اوقات شرعی
قیمت لحظه ای ارز و طلا ریال
گیشه روزنامه